En motionscykel som en del af behandlingen ved Kiropraktor Thy

Bevægelserne i kroppens dele bliver ”låste”, ”blokerede” eller begrænsede, hvis vi oplever smerter i et område.

Derved kan det kan være meget grænseoverskridende at komme i gang med at bevæge sig frit igen. Det er måske mest fristende at holde kroppen i ro, ligge på sofaen og vente på, at det går over.

Den strategi er god for nogle og aflastning anbefales, hvis smerten for eksempel skyldes et brækket ben, der skal have ro til at vokse sammen uden for mange stød og belastninger. MEN brækkede knogler er sjældne årsager til de problemer, en kiropraktor hjælper patienter med.

Bevægelse, på den ene eller anden mulige måde, er derimod meget ofte en hurtig og sikker vej til lindring af smerte og til at man igen kan lave de normale aktiviteter.

Dette gælder for fleste lidelser i ”bevægeapparatet” som behandles ved en kiropraktor.

Men når man har ondt et sted i kroppen, skal der ofte trygge rammer og hensyn til for, at man kommer godt i gang med igen at bevæge sig på vanlig vis. Det er måske ikke fristende at gå en lang tur, hvis smerterne sidder i ben eller lænderegionen.

kiropraktor_behandling_motionscykel_spinningscykel_fysioterapeut_blomst
kiropraktor_behandling_motionscykel_spinningscykel_fysioterapeut

Det kan i stedet være at flere korte ture eller en cykeltur kan omgå smerteproblemet, så det ikke begrænser bevægelserne så meget.

Ved at man belaster kroppen anderledes får man alligevel bevæget det ”låste” eller smertende område, men på en hensynsfuld måde.

På en motionscykel er man skånet for trafik, ujævnt underlag, vejr og vind og man kan afpasse indstillingerne til, hvor meget belastning kroppen skal udsættes for.

Det kan give tryghed og hjælpe til at overskride grænsen for, hvad man tror kroppen tåler, når den gør ondt.

Når man sidder sikkert i sadlen, kan det give aflastning af den vægt hofte, balder og ben skal bære i modsætning til at gå eller lave stående træning. Du kan bære noget af overkroppens vægt i armene og dermed opleve, at du har mere kontrol over, hvor meget træning du kan lave for ryg og ben før symptomerne generer dig.

Ved Kiropraktor Thy kan vi kan i fællesskab afprøve, hvordan en cykelbelastning af muskel- og skeletsystemet virker på dine problemer.

Hørdums håndboldtalent fik brug for hjælp til smerter ved hoften.

Klitmøllers kitesurferkursist landede hårdt og slog skulderen. Smerterne bredtes i løbet af natten til hele brystkassen og søgte hjælp for hold i ryggen.

En ung gymnast fra Koldby havde ankelsmerter efter et spring og hans mor syntes, at anklen den var hævet og temmelig øm.

Et ægtepar fra Nors var på camping ved Limfjorden, men fruen havde smerter ved albuen og kunne ikke hjælpe med udpakningen. Manden fik ondt i nakken og den højre arm og var i tvivl om hvad han skulle gøre.

Flexjobberen i Sjørring havde smerter i håndleddet og albuen og fik behandling for tennisalbue